onsdag 13. januar 2016

Sliter du med søvnen?


Heisann

Nå har vi i Grønn gruppe kommet skikkelig inn i rutiner og opplegg her på Eiken. Vi blir godt tatt vare på på alle måter, og utfordres også på noen.
En ting er ihvertfall sikkert for min del.....jeg lærer MYE!
Dette opplegget vi er med på her, tar for seg både kropp og sinn. Alt fra Trening, hvile, avspenning, kosthold, psykologi, bevisstgjøring og til søvn.

Søvn er viktig for oss alle, og alle vet jo hvor ille man føler seg uten å få nok søvn. 
Vi med ME har spesielt vanskelig for å få sove. Kroppen klarer bare ikke å falle til ro. Stresset og adrenalinet suser rundt i kroppen, og muskler er spente å klare for flukt. Selv om vi er både stup trøtte og slitne som bare det, er det vanlig at vi sliter med å få den søvnen vi så sårt trenger.

Her kommer noen råd vi har lært her på senteret....


Hvordan få bedre søvn??

*  Sengen skal bare brukes til soving og sex. Unngå for mange forstyrrende elementer der du skal sove.
*  Stress minst mulig med søvnen, den kommer uansett før eller siden.
*  Tøm hodet for bekymringer ved å skrive det ned på en lapp eller kladdebok...bestem deg for å legge problemet fra deg for natten, og ta det heller frem igjen neste dag og se hva du vil gjøre med det.
*  Stå heller opp å gjør noe hyggelig ( med lyset av), enn å snu og vende på deg når søvnen uteblir.
*  Mosjoner regelmessig, men avslutt minst 3 timer før leggetid.
*  Unngå å sove på dagtid, eventuelt ikke lenger enn 20 min.(etter det faller du i den dype søvnen, og det er vanskelig å våkne)
*  Ikke opphold deg i sengen lenger enn nødvendig. (Hvile bør gjøres andre steder om mulig.)
*  Unngå stimulerende drikker helst etter lunsjtid.
*  LEGG DEG NÅR DU ER TRØTT, ikke før. 
*  Prøv pusteøvelser, avspenningsøvelser eller oppmerksomhetsøvelser
 ( meditasjon)
*  Stå opp til samme tid hver morgen.
*  Få minst 30 min. dagslys innen to timer etter du har stått opp.
(Danner "sovehormon" i kroppen.)
*  Ro deg ned før leggetid. Ta gjerne kveldsstellet tidligere på kvelden.... da kan du bare stupe til sengs når du er trøtt. 
*  Legg vekk mobil, nettbrett og pc når du legger deg.
*  Ta evnt. et bad, en dusj for å roe ned.
*  Vent med å legge deg til Søvntoget kommer! 
Tøff tøff....legg deg når du merker du er trøtt, og
før søvntoget forlater stasjonen :)

Vil du vite mer, så
Les mer HER


I temasamlingen om søvn, fikk jeg mange aha øyeblikk, og flere ideer om hvordan jeg kan bedre søvnrutinene når jeg kommer hjem.

Fra nå blir det baaaare soving og s.... på mitt soverrom. Det må ommøbleres og freshes litt opp for å lette energien der inne. Bedre søvn når rommet er ryddig og hyggelig. 

Jeg skal roe ned et par timer før leggetid. 

Kveldsstellet skal unnagjøres en god stund før jeg finner puta. Da kan jeg bare stupe til sengs når Søvntoget kommer! :)

Jeg skal sørge for å stå opp til fast tid hver morgen. (også i helgene)

Skal gå ut i dagslys innen 2 timer etter jeg har stått opp. Enten en liten gåtur, eller bare være ute. Skal kjøpe saueskinn til terrassestolen å ta en liten morgenstund der ute. Trenger ikke være mer enn 15min. Kan trene på å være Mindfull samtidig, så det kan bli en fin ny vane :) 


 Nattinatt...og sov godt. 
Men husk å ikke legge deg før Søvntoget kommer :)





Ingen kommentarer: